1995:  
Patiëntenorganisaties gaan kwaliteit van zorg toetsen

Van criteria van patiënten tot richtlijnen

Op de landelijke Leidschendamconferenties (1989, 1990, 1995 en 2000) maken alle partijen uit de zorg samen kwaliteitsbeleid (zelfregulering). Deelnemers zijn vertegenwoordigers van patiënten, zorgaanbieders, de overheid, zorgverzekeraars en de Inspectie voor de gezondheidszorg. Patiëntenorganisaties ontwikkelen kwaliteitsbeleid vanuit het perspectief van patiënten. Er is eerst onderzoek gedaan naar algemene kwaliteitscriteria en toetsing. (‘Met het oog op kwaliteit’). Van 1996 tot 2001 volgen kwaliteitscriteria voor beroepsgroepen: huisartsen, alternatieve geneeswijzen, de fysiotherapeut, de indicatiestelling … Ze vormen een basis voor richtlijnen, die patiëntenorganisaties nu samen met zorgverleners opstellen.

Enkele voorbeelden van de eerste criteria huisartszorg:

  • Volledige informatie geven over onderzoek, diagnose en verschillende behandelingsmogelijkheden. En zorgen dat de patiënt de informatie begrijpt.
  • Rekening houden met specifieke omstandigheden en voorkeuren van de patiënt.
  • Patiëntgericht organiseren van afspraken en spreekuur (inloopspreekuur, op afspraak en avondspreekuur).